Thema's van zelfredzaamheid

Houd contact met de basis en focus op de essenties, niet ALLEEN op het e-gemak!

Natuurlijk vaar je met GPS en meer. Het is er, gebruik het. Dat is gewoon goed ze
emanschap. Doe ik ook.
Maar negeer het bottom-up Klassiek
e Zeemanschap niet. Op zee is dat je ‘reddingsvlot’ bij voltage- en e-uitval. Dat is mij, alleen en onderweg naar Amerika, overkomen. Ik heb het gered maar dit overkomt mij nooit weer.  


Klassiek Zeemanschap gaat over zelfredzaamheid. 

 Noodnavigatie: onderweg een kompas, een log, een kwadrant, een handlood maken 

2   Mercator-Middelbreedte-Zeekaart: in 15 minuten zelf je zeekaart maken na uitval van de plotter

3   Klassieke Astro Light-navigatie: wat Columbus kon, kan nog steeds. Breedtezeilen met Poolsterhoogte, Middagbreedte en Middaglengte

4   Moderne Astro Zon-navigatie: navigeren met Positielijnen, het echte werk; zie www.sextantnavigatie.nl

 Koershouden met stuurzeilen: sheet-to-tiller met stuurzeil, stuurschoot en elastiek

 Zeilvoering vóór-de-wind: dubbelfokken vanaf de boeg of naast de mast, het klassieke passaat-tuigage

7   Aan-Boord-Meteo: de weersverwachting inschatten met barometer, Buys Ballot, windkracht, windshifts

8   Bijliggen bij harde wind: de boot wordt geparkeerd op zee en zorgt voor zichzelf

9   Dieptelijn-varen bij mist: je kijkt verticaal i.p.v. horizontaal

10 Landfall: -distance-off d.m.v. sextant of smart-kamal, -kruispeilingen al dan niet met verzeiling

11 Ankeren: stormvast met ankergewicht en snubber

12 Zeeziekte: gevaarlijk; wat doe je eraan?

13 Boottype: welke boot voor welke reis; kortkieler of S-spant-langkieler, racer of cruiser, kustvaart of oceaanzeilen, met zijn tweeën of solo?

14 Solozeilen: tips en tricks bij manoeuvreren in sluizen, havens en tijdens oversteken 

15 Er is meer, graag je eigen inbreng

 

 

Gladys, kluiver aan loef, hals naast de mast, dwars getuigd met 2 langsscheepse zeilen
klassiek gebalanceerd; niemand aan het roer


 

Astro Light: dit is alles wat je nodig hebt om op alle wereldzeeën je positie te bepalen
Hoe dat werkt? In vier uur te leren. zie www.sextantnavigatie.nl